Ahad, 6 Disember 2009

Ayah Kirim Salam!

Saya Enoi, anak bongsu Ekeng. Saya tak pergi ikut ayah ke Nakhorn Sri Thamarat sebab saya sedang ambik Periksa Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). Bila habis periksa nanti baru saya akan pergi ke sana.

Saya baru terima surat dari ayah. Ayah tulis jawi. Saya Melayu. Ayah saya Melayu. Emak saya juga Melayu. Tok dengan Tok Wan pun Melayu. (Tok Cai dll entahlah!) Walaupun saya keluar dari perut Melayu, tapi saya tidak pandai baca dan tulis jawi. Saya cakap Melayu pun kurang baik. Minta maaf! Saya tidak faham kenapa ayah tulis jawi, sedangkan Kerajaan Islam di Kedah sekarang juga tidak amalkan tulisan jawi.

Ayah suruh saya hidupkan Blog Cicit Tok Nadoq. Kerja cukup berat! Dulu Ayah eksyen sangat, langsung tak bagi saya ambik tahu apa yang Ayah tulis. Bila ayah sakit (ada batu besar dalam kepala) dan terpaksa pergi berubat ke Nakhorn Sri Thamarat, baru Ayah bagi kata kunci sama saya, suruh saya hidupkan Blog ni. Saya pun tidak pandai komputer. Jadi terpaksa saya minta tolong kawan-kawan bantu.

Ayah suruh saya kirim salam pada semua orang yang kenal dengan Ayah. Kata Ayah, dia macam biasa, tidak sakit tapi Ayah masih tidak sihat. Bomoh belum belah kepala Ayah untuk keluarkan batu besar. Bomoh mahu tunggu seorang lagi rakannnya dari Bangkok.

Dalam surat itu ada juga Ayah tanya, jadikah Pilihanraya Kecil Kota Seputeh. Calon PAS sapa? Calon BN sapa? Ada tak calon Bebas? Kalau boleh kata Ayah, jangan letak Datuk Abu Hassan. Dia surakhabar lama! Suruh dia hari-hari pergi main golf dengan boss lama dia. Tapi jangan menang dengan boss. Kalau menang, boss lama tidak mahu bawa dia pergi ke Gold Coast atau ke Macau. Di sana semua mainan ada!

Kacaulah ayah ni. Merepek bukan-bukan! Tanya macam-macam! Saya mana tau nak jawab semua itu. Panjang lagi surat Ayah. Saya tak larat hendak baca habis. Nanti kalau rajin, saya akan sambung! Tapi lebih dulu saya mesti jawab surat Ayah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tulisan cerminan diri. Kalau tulisan baik, diri pun baik. Kalau tulisan bagus, diri pun bagus.
Terima kasih atas kesudian membuat ulasan. Kalau ada kelapangan, berkunjunglah lagi ke blok saya.