Ahad, 14 Jun 2009

Tok Long Chin sapa haa?

Hujah Anwar Pasai Pa di benarkan Chin Peng pulang...

Atas dasar perikemanusiaan, bekas pemimpin Parti Komunis Malaya (PKM), Chin Peng, patut dibenarkan pulang ke Malaysia, kata Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim. "Dia (Chin Peng) umur pun dah tua. Dia nak balik ke kampung halaman dia. Kita dah benarkan dulu," katanya dalam sidang media selepas berucap dalam Kongres Khas PKR di Bangi hari ini.

"Sejarah kita kena dilihat secara objektif dan (kita) ambil sikap peri kemanusiaan. Yang sudah sudahlah, kita kerja," kata Anwar, sambil menyifatkan isu komunis dimainkan media pro-pemerintah.



Tersentot
kepala aku bila dengar kata Pak Syeikh Anwar nak suruh Tok Long Chin dia balik mai ke Malaysia. Dosa Tok Long Chin bukan besar sangat.... sikit cet!!! Sekerat kuku pun tak dak. Jadi patut sangatlah dosa Tok Long Chin diampunkan dan kita semua rakyat Malaysia lupakanlah apa juga kekejaman dan kesalahan yang dilakukan oleh wira bangsa tu.

chin peng and communist malaya








Betullah kata DSAI tu, atas dasar kemanusiaan, kita ampunkan semua orang yang buat salah dan buat kerja terkutuk. Dan atas dasar kita juga sebagai manusia dan manusia tak sunyi dari berbuat salah, pun kita ampunkan semua orang yang buat salah.

Apa lagi yang pernah buat salah atau buat kerja terkutuk tu pulak, orang yang reti hukum dan pandai agama. Boleh bagi ceramah agama dan boleh baca khutbah dalam masjid. Ayat Quran dan hadis meniti atas mulut.

Tapi dalam kes
Pak Long Chin ni, dia tak jahil hukum dan buta agama pasai dia komunis. Komunis mana ada percaya pada agama? Tapi pasai kita nak jaga hati anak-cucu dan suku-sakat Pak Long Chin untuk bantu kita dalam politik, kita ampunkanlah Pak Long Chin. Nanti kita sambut kepulangan Pak Long Chin dengan tepak sireh, tepung tawar dan paluan kompang, siap dengan bacaan doa pulak lagi. Fulamak.... baru betul-betul sambutan sebagai wira bangsa!!!

Teringat kat aruah pak penakan aku yang ditangkap bintang tiga semasa depa dapat memerintah selama 3 hari. Ikut cerita mak penakan aku, lakinya ditangkap sebelah malam oleh sekumpulan orang Tok Long Chin dan dibawa ke Paya Mengkuang lalu dibunuh. Dari kampung aku saja, lebih sepuluh orang yang ditangkap bintang tiga dan tak balik-balik hingga kini. Tak taulah kot kot Tok Long Chin boleh ikhtiar bawa balik depa.

Tu belum ambik kira abang aku sendiri yang kena tembak oleh anak buah T
ok Long Chin kat Gubir. Kakinya cedera dan tidak sembuh hingga sekarang Sampai sekarang (dah lebih 30 tahun) tak boleh berjalan betul. Berubat merata tempat tapi tak lega jugak. Tak taulah kot kot bila Tok Long Chin balik mai ke Malaysia, DSAI boleh bawa Tok Long Chin pi berubat kaki abang aku bagi lega.

4 ulasan:

  1. Bloggers di wilayah utara akan mengadakan sesi perjumpaan kali ke 2 dalam masa yang terdekat. Ramai bloggers utara yang telah mengesahkan kehadirannya seperti "Depakata", "RamliDAP" dan sebagainya. Butirannya adalah seperti yang berikut:

    Tarikh : 4hb Julai 2009 (sabtu).
    Lokasi : Sg. Petani Inn.
    Masa : 8.30 malam.

    Kepada sesiapa yg berminat sila "book kerusi" anda di bloggersutaraunion@yahoo.com sebelum 3hb Julai 2009. Terima kasih.

    BalasPadam
  2. Bagus juga perjumpaan ni. Boleh jumpa kawan-kawan blogers. Sayangnya saya dah ada program lain yang telah lama ditetapkan.
    Macam mana pun saya doakan semoga pertemuan tersebut akan membuahkan hasil yang baik untuk kepentingan bersama.
    Salam!

    BalasPadam
  3. Ekeng,

    Boleh suruh ustad Nga baca ayat aura bila sambut Chin Peng.....Ngeh Ngeh Ngeh Ngeh

    BalasPadam

Tulisan cerminan diri. Kalau tulisan baik, diri pun baik. Kalau tulisan bagus, diri pun bagus.
Terima kasih atas kesudian membuat ulasan. Kalau ada kelapangan, berkunjunglah lagi ke blok saya.