Khamis, 2 Julai 2009

7 Dalil pasai apa DAP Kedah tak keluar PR.

Jadi ka DAP Kedah keluar dari Pakatan Rakyat (PR)? Penyokong UMNO jangan seronok lagi. Penyokong PR pun jangan sedih lagi. Parti-parti yang bergabung dalam Pakatan Rapuh ni memang terkenal sebagai pelakon-pelakon drama. PAS cekap dalam Makyong. PKR dengan teater moden yang serba boleh. DAP pula ahli Opera Cina yang terkenal. Telah banyak kali kita tengok lakonan mereka sebelum ini.

Kenyataan Thomas Su, Pengerusi DAP Kedah “untuk keluar PR” nampak macam tak berapa nak ikhlas. Memang masa awal DAP berdemontrasi di Pusat Penyembelihan Babi Kampung Berjaya, DAP ingat Menteri Besar akan keluar arahan baru supaya Majlis Bandaraya Alor Setar (MBAS) menghentikan operasinya. Tapi MBAS meneruskan juga operasinya dan akhirnya tamatlah sudah riwayat sebuah Pusat Penyembelihan Babi yang penuh kontroversi dan sekian lama menghantui penduduk Alor Setar.

Kenyataan Ustaz Azizan “kalau depa nak keluar, keluarlah!“ pun tak bersungguh. Ayatnya masih dok lekat kat rengkung. Nadanya macam orang tengah mengkelai dengan bini dan bini ugut nak balik rumah mak dia. Suruh tidak melarang pun tidak. Sayang kat DAP masih ada.

Isu sebenar DAP Kedah bukan sangat pasai Pusat Penyembelihan Babi yang dirobohkan tu. (Minta maaf – Tak boleh kata Pusat Penyembelihan. Mummy Rokiah kata – sejak bila babi disembelih? Kena kata Pusat Cucuk Babi). Lama dah DAP mengkelan dan dok taram kat Kerajaan PAS Kedah ni. Dah lama dah tapi tak pernah keluar dari mulut. Cara Thomas Su cakap pun kita boleh agak dah.

Dari segi teknikal aku rasa, DAP Kedah masih belum keluar dari Pakatan Rakyat (PR). Kena tunggu keputusan DAP Pusat dulu.

Jadi ka DAP Kedah keluar dari PR? Aku payah nak percaya. Aku ada 7 dalil untuk mengatakan 'TAK':-

Dalil kedua:- seperti kata Ustaz Azizan, DAP Kedah tak rujuk langsung kat DAP Pusat. Jadi DAP Pusat yang akan menentukan.

Dalil ketiga:- PAS akan pulun sedaya boleh tak mau bagi DAP keluar. Walaupun DAP cuma 1 kerusi dalam DUN Kedah tapi kedudukan PAS macam nyawa di hujung tanduk, pasti telah diambil kira oleh PAS. La ni pulak dok gah macam-macam pasai ada yang nak lompat keluar.

Dalil keempat:- Isu yang dibawa oleh DAP Kedah, membuktikan kaum Cina tak puas hati kat Kerajaan PAS Kedah. Ini juga satu lagi virus baru yang diakibatkan babi. Virus babi Kampung Berjaya ni berbahaya dan mudah berjangkit kepada orang bukan Islam lain di Kedah. PAS akan guna segala bomoh untuk cegah virus ni.

Dalil kelima:- Syeikh Anwar Ibrtahim belum masuk campur lagi. Peringkat Tertinggi PR belum buat mesyuarat. Bila Syeikh Anwar buka mulut, habis semua kecut telor, kena ikut.

Dalil keenam:- Mursyidul Am PAS, TG Nik Aziz belum lagi keluar fatwa.

Dalil ketujuh:- Kalau DAP Kedah tak rujuk DAP Pusat, dan PAS Kedah pun tak rujuk juga kat PAS Pusat, apa pun keputusan di Kedah tak boleh pakai. Semua kena tunggu Pusat.

Dan dalil PERTAMA sekali, macam aku sebut awal tadi, semua ni adalah pelakon bangsawan. Agak-agaklah, sapa jadi pengarah depa?



2 ulasan:

  1. SALAM......

    PAS,PKR,DAP Bukan kita tak tau banyak sandiwara,memang tepat la 7 dalil ni tak payah nafi2 apa lagi........

    BalasPadam
  2. Kalau DAP keluar, tak terjejas kot. PAS masih ada 3 lebih. Lagipun DAP sj nak ambik ht kaum dia saja. Tak buat satlg bg sokongan kat mca pulak. Lari sana lari sini, kenyataannya depa tetap takleh nak over sangat. Tapi kalau kat perak, jangan..Nasib baik sultan dan org melayu kat sana cerdik. Faham-fahamlah noo..

    BalasPadam

Tulisan cerminan diri. Kalau tulisan baik, diri pun baik. Kalau tulisan bagus, diri pun bagus.
Terima kasih atas kesudian membuat ulasan. Kalau ada kelapangan, berkunjunglah lagi ke blok saya.